Više od 200.000 ljudi iz cijelog svijeta okupilo se na Petrovaradinskoj tvrđavi za jubilarni 25. EXIT – možda i posljednji u ovom obliku. Festival je isporučio sve ono zbog čega je postao globalni fenomen – i više od toga.
Od 10. do 13. srpnja, EXIT je još jednom potvrdio zašto nosi status jednog od najvećih i najvažnijih festivala Europe. Međutim, ovogodišnje izdanje bilo je posebno emotivno. Zbog aktualne političke situacije i pritiska, festival je suočen s neizvjesnom budućnošću, a organizatori su ga najavljivali kao možda posljednji u ovakvom obliku.
Unatoč svemu, festival se održao – i to s produkcijom i energijom na najvišoj razini. Već u četvrtak navečer bilo je jasno da publiku čeka jedno od najposebnijih izdanja u povijesti.
Najglasnija tišina u povijesti festivala
Prvu večer obilježio je jedinstveni trenutak solidarnosti: 40.000 ljudi šutjelo je 16 minuta u znak poštovanja prema žrtvama tragedije u Novom Sadu. Bio je to prizor koji se rijetko viđa – masa ljudi u tišini, povezana snažnijom porukom od bilo kojeg refrena.
U tom ozračju, studenti su izašli na glavnu pozornicu i zajedno s pjevačicom Galom izveli “Freed from Desire”, koja je ove godine postala simbol otpora i zajedništva.
Kao i svake godine, Dance Arena bila je glavno okupljalište ljubitelja elektronske glazbe. Najjače emocije izazvali su Nina Kraviz i Solomun, svaki na svoj način – Kraviz sirovo i precizno, a Solomun dugim i emotivnim setom koji je trajao gotovo sat vremena duže od planiranog.
Iznenadili su i KI/KI, DJ Gigola i nepredvidivi Yousuke Yukimatsu, čiji su setovi balansirali između nepoznatog i ekstatičnog. Repertoar se kretao od psy trancea i hard techna do progressive i minimal techna, uz nastupe velikana poput Eric Prydza, Sara Landry, Indire Paganotto i Borisa Brejche.
U petak su The Prodigy zapalili pozornicu povodom 30 godina karijere, uz premijerni Rebel Rave program koji je ujedinio titane žanra poput I Hate Models, Tryma, te Lorenza Raganzinija i Paola Ferrara. Pop i rock spektakl kulminirao je nastupom Hurtsa, dok je zadnji dan festivala zatvorio DJ Snake, uz eksploziju energije koju samo Exit može priuštiti.
Novi Sad i publika koja daje dušu
Osim glazbenog dijela, EXIT nosi posebnu težinu zahvaljujući svom okruženju. Novi Sad i njegovi stanovnici još su jednom pokazali koliko su važan dio festivalskog identiteta. Toplina domaćina, otvorenost prema gostima i osjećaj pripadnosti čine EXIT više od festivala – čine ga pokretom.
Publika je bila nevjerojatno šarolika – ljudi iz regije, Europe, ali i udaljenijih krajeva svijeta, svih godina, žanrovskih interesa i energija. Taj spoj glazbenih ukusa – od punka i reggaea do hip-hopa i techna – ono je što EXIT čini istinskom platformom za zajedništvo.
Putovanje iz Zagreba bilo je brzo i bez stresa – četiri sata taman su dovoljna da s ekipom isplaniraš večer. Ulazi, sigurnost i logistika bili su besprijekorni, a atmosfera se osjećala već pri dolasku – na mostu, uz rijeku, u svakom dijelu grada. Hrana, piće i sadržaji bili su dostupni i pristupačni, a tvrđava je kao uvijek – čarobna.
SAVE EXIT FREEDOM
U srcu cijelog festivala bila je i važna poruka: EXIT treba našu pomoć da preživi. Pod pritiskom ukidanja javne podrške, festival je pokrenuo kampanju SAVE EXIT FREEDOM, kojom poziva sve fanove, partnere i ljubitelje slobode da pomognu očuvanju jednog od posljednjih nezavisnih festivala na svijetu.
“EXIT was born from a dream of freedom 25 years ago, sparked by a generation that refused to stay silent.”
Više informacija o kampanji, donacijama i digitalnim sadržajima dostupno je na save.exitfest.org. Jer borba za jedan festival – često je borba za sve ono što volimo kod glazbe i slobodnog izražavanja.
EXIT 2025 bio je glazbeni maraton, politička izjava, duhovno čišćenje i društveni eksperiment. Neki su došli zbog lineupa, neki zbog atmosfere, a neki jer možda više neće biti prilike. Svatko je otišao s doživljajem koji će još dugo trajati.
Ako je ovo zaista bio posljednji EXIT kakvog poznajemo, otišao je dostojanstveno – uz techno, zajedništvo, ljubav i svitanje.
(naslovna foto: EXIT Photo Team)